De la ce vârstă pot avea copiii un smartphone?
Pentru că vine luna cadourilor, cu siguranță pe listele multor copilași se regăsește dorința de a avea un smartphone. Ce facem noi, părinții, în această situație?
Se spune că smartphone-ul generează dependență, că timpul petrecut în fața ecranului dăunează învățăturii, dar și că aceste minicomputere pot învăța copiii despre responsabilitate, că numeroasele aplicații educaționale sunt foarte utile. Care este adevărul?
Să facem o comparație între două familii: într-una smartphone-ul este permis copilului aflat în clasele primare, iar în cealaltă nu. Copilul în școala primară folosește smartphone-ul doar pentru jocuri și pentru a se uita la filmulețe, deși nu acesta este motivul pentru care l-a primit în primul rând.
Părinții s-au gândit că are nevoie de telefon pentru a putea lua legătura cu el la școală, sau poate că merge singur acasă și s-au gândit în primul rând la siguranța lui.
Odată acceptată nevoia copilului de a avea un smartphone, apare o altă problemă, a cât de bun trebuie să fie acesta, cât de performant și cât de la modă. Așa că următorul pas este ca, în cel mai bun caz, copilul să fie de acord să primească un telefon mai vechi de la părinți, sau chiar invers, copilul să primească cel mai nou telefon și să-l dea pe cel vechi unuia dintre părinți. Dar pentru că părinții vor în primul rând să stea liniștiți, vor accepta toate aceste lucruri.
Pe de altă parte, un copil de aceeași vârstă care nu are un telefon, se va juca mai mult în casă sau pe afară, singur sau cu prietenii, va cânta sau va citi mai mult. Este un copil care deși a cerut deja un telefon, poate chiar de mai multe ori, dar părinții l-au refuzat cu greu, din diverse motive, ba chiar au stabilit o dată exactă în viitor când îl va primi.
O altă problemă foarte importantă este cea a conturilor social media, care nu sunt deloc recomandate copiilor, chiar dacă au deja un smartphone. Copiii nu au creierul suficient de dezvoltat pentru a naviga în social media, iar cercetătorii spun că aceasta poate genera anxietate și depresie.
Având în vedere toate acestea, deși nu se poate stabili o vârstă magică la care copilul poate avea un smartphone, cel mai important este ca el să înțeleagă și să respecte o serie de reguli pentru a-l putea avea.
Mai mult decât vârsta, mai importantă este maturitatea, așa că întrebările la care părinții trebuie să răspundă înainte de a lua o decizie, sunt următoarele:
Copilul meu are grijă de lucrurile lui?
Va respecta regulile de utilizare ale telefonului?
Relația mai ușoară cu prietenii este benefică?
Avem nevoie să ținem legătura cu copiii din motive de siguranță?